Nyomtatott sajtótermékek és online megjelenéseik (2021 I. félév)

Published: 14 October 2021

Az internetes fogyasztás térhódításának hatására a nyomtatott sajtó is arra kényszerül, hogy megjelenjen az online felületen. A következőkben ennek bemutatására teszünk kísérletet. Az elemzés egyik pillére a Matesz által nyilvánosságra hozott gyorsjelentések, a másik a Digitális Közönségmérési Tanácsnak a nyomtatott sajtótermékek hivatalos weboldalaira vonatkozó adatai.

A nyomtatott sajtópiac a reklámértékesítés alapjául szolgáló „közös valutát” 1993-ban, nemzetközi mintára hozta létre. A kezdeményezést tizenöt szervezet: hirdetők, reklámügynökségek és kiadóvállalatok indították el. Megalapították a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szervezetet (Matesz), amely így Közép- és Kelet-Európa első szakmai, nonprofit önszabályozó szervezetévé vált. A nemzetközi, jól bevált mintákat követő modell azóta biztosítja a hiteles terjesztési adatokat az iparág számára.

A Matesz együtt fejlődött a piaccal, szabályozási gyakorlata az évek során alkalmazkodott a helyi terjesztési módszerekhez. A szervezet a hirdetési piacon jelen lévő kiadványok 85 százalékát auditálja. Munkája eredményeként alakult ki az egységes ellenőrzési rendszer. A tagjai által kiadott sajtótermékek példányszámát hitelesíti (félévente illetve évente), az eredményeket negyedéves gyorsjelentésekben teszi közzé.

A DKT a magyar digitális ipar főbb képviselői által irányított iparközi szervezet, melynek fő célja, hogy a magyarországi digitális médiumok 15 év feletti lakosság körében történő forgalom- és közönségmérés eredményeit összefoglalja. Az elemzésben azon nyomtatott sajtótermékek szerepelnek, melyek a Matesz adatbázisában megtalálhatók. Azokban az esetekben, amikor az újság megjelenik az online térben is és a DKT méri a közönségét, vizsgáljuk a weboldalak látogatottságát és a print-online felület különbségeit is.

Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)

Összesen 66 sajtótermék szerepel a 2021. I. félév adatai között. Egyes lapok digitális kiadásairól is szerepel információ az elemzésben, de amint az később látható, annak mértéke eltörpül a nyomtatotthoz képest. A napilapok közül egyedül az Észak-Keleti Napló és a Blikk újságokból került terjesztésre átlagosan 50 ezer feletti példányszám január elsejétől június végéig.

Sávdiagram. Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

1. táblázat az 1. ábrához: Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Forrás: matesz.hu
Kiadvány címeNapilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
24 Óra 5499
Békés Megyei Hírlap 9679
Blikk 56185
Bors 32196
Délmagyarország (digitális) 11
Délmagyarország (nyomtatott) 19125
Dunaújvárosi Hírlap 2357
Észak-Keleti Napló 62000
Észak-Magyarország (digitális) 120
Észak-Magyarország (nyomtatott) 19611
Fejér Megyei Hírlap 15338
Hajdú-Bihari Napló (digitális) 120
Hajdú-Bihari Napló (nyomtatott) 19045
Heves Megyei Hírlap 5464
Kelet-Magyarország (digitális) 154
Kelet-Magyarország (nyomtatott) 22949
Kisalföld (digitális) 29
Kisalföld (nyomtatott) 35299
Napló 17170
Nemzeti Sport 22083
Népszava 16388
Petőfi Népe 10203
Somogyi Hírlap 9397
Tolnai Népújság 6890
Új Dunántúli Napló 12799
Új Néplap 8743
Vas Népe 25533
Zalai Hírlap 23826

Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)

A Nők Lapja rendelkezik a legnagyobb példányszámmal, rajta kívül a Kiskegyed, a Színes RTV és a Story terjeszt 120 ezernél többet.

Sávdiagram. Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

2. táblázat a 2. ábrához: Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Forrás: matesz.hu. (* az AutóMotor és a Kétheti RTV műsormagazin kéthetente jelenik meg)
Kiadvány címeHetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
168 Óra 4 907
AutóMotor* 16 626
Best 45 607
Blikk Nők 45 568
Fanny 56 318
Füles 32 656
Hot! 44 952
HVG 26 897
Kétheti RTV műsormagazin* 51 474
Kiskegyed 149 419
Magyar Demokrata 8 093
Meglepetés 60 115
Nők Lapja 171 693
Story 100 919
Szabad Föld 42 635
Színes RTV 128 113
Telenovella 23 766
Vasárnap Reggel 15 789
Vasárnapi Blikk 29 776
Vasárnapi Bors 23 004

Havilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)

A havilapok közül a Glamour a digitális kiadásaival együtt több mint 36 ezer példányt juttat el az olvasókhoz, őt követi a sorban a Nők Lapja Konyha és a National Geographic.

Sávdiagram. Havilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

3. táblázat a 3. ábrához: Havilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Forrás: matesz.hu
Kiadvány címeHetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
Agrárágazat 15 137
Blikk Nők Otthon és Kert 5 686
DUE Tallózó 14 857
FORBES (digitális) 7 320
FORBES (nyomtatott) 15 459
Glamour (digitális) 4 573
Glamour (nyomtatott) 31 998
Képmás családmagazin (digitális) 895
Képmás családmagazin (nyomtatott) 11 052
Lakáskultúra 17 863
Mezőhír 15 139
National Geographic 23 399
Nők Lapja Egészség 9 778
Nők Lapja Konyha 28 815
Otthon 11 662
Praktika 13 511
Techmonitor 6 004
Vidék Íze 12 634

Ritkábban megjelenő lapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)

A GépMax, a Joy és a Trade Magazin kéthavonta jelenik meg, az Instyle pedig évente négyszer.

Sávdiagram. Ritkábban megjelenő lapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

4. táblázat a 4. ábrához: Havilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag). Forrás: matesz.hu
Kiadvány címeRitkábban megjelenő lapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)
GépMax 7 775
Instyle 5 226
Joy (digitális) 2 284
Joy (nyomtatott) 25 228
Trade Magazin 19 914

Napilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users)

A Real users paraméter azt mutatja meg, hogy hány belföldi internetező látogatta meg az adott weboldalt – jelen esetben a nyomtatott sajtótermék hivatalos oldalát. Csak azok a nyomtatott sajtótermékek szerepelnek a listában, amelyek weboldalának közönségmérési adatai elérhetőek a DKT-Gemius adatbázisában. A napilapoknál átlagos napi elérést vizsgáltunk. A blikk.hu közel 600 ezer embert ért el naponta.

Sávdiagram. Napilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

5. táblázat a 5. ábrához: Napilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021. I. félév
Kiadvány címeNapilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users)
24 Óra 14 852
Békés Megyei Hírlap 36 788
Blikk 582 997
Bors 213 733
Délmagyarország 35 297
Dunaújvárosi Hírlap 10 986
Észak-Magyarország 24 866
Fejér Megyei Hírlap 25 763
Hajdú-Bihari Napló 33 726
Heves Megyei Hírlap 15 475
Kelet-Magyarország 68 297
Kisalföld 61 486
Nemzeti Sport 250 990
Népszava 102 158
Petőfi Népe 40 554
Somogyi Hírlap 16 011
Tolnai Népújság 14 570
Új Néplap 19 425
Vas Népe 35 907
Zalai Hírlap 35 752

Hetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos heti real users)

Az AutóMotor kéthetente megjelenő újság, ennek ellenére módszertani okokból heti átlagokat számoltunk (a gemiusPrism és az e.gemius.com szoftverek napi, heti, vagy havi átlagok lekérésére alkalmas). A hvg.hu kiemelkedik a vizsgált weboldalak közül, hiszen ~1,8 millió ember keresi fel hetente.

Sávdiagram. Hetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

6. táblázat a 6. ábrához: Hetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021. I. félév. * Az Autó-Motor kéthetente jelenik meg.
Kiadvány címeHetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users)
168 Óra 236 532
AutóMotor* 43 369
HVG 1 789 682
Meglepetés 3 667
Nők Lapja 108 893
Szabad Föld 5 919

Havilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos havi real users)

Az Instyle évente négyszer, a Joy pedig kéthavonta jelenik meg, módszertani okokból mégis havi átlagokkal számoltunk (A gemiusPrism és az e.gemius.com szoftverek napi, heti, vagy havi átlagok lekérésére alkalmas). A glamour.hu több mint egymillió embert ér el havi szinten, a joy.hu és a forbes.hu több mint 700 ezret.

Sávdiagram. Havilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

7. táblázat a 7. ábrához: Havilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users). Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021. I. félév. * Az Instyle évente négyszer, a Joy kéthavonta jelenik meg.
Kiadvány címeHavilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi real users)
Diéta és Fitnesz 108 347
FORBES 702 327
Glamour 1 074 751
Instyle* 259 658
Joy* 787 825
Lakáskultúra 143 117
Marie Claire 506 351
Vidék Íze 43 407

A napilapok print és online felülete közti különbség

A következőkben azt mutatjuk be, hogy az online felületet mennyivel többen keresik fel, mint ahány példány a fogyasztókhoz eljut az újságokból. Azokban az esetekben, ahol digitális és nyomtatott kiadás is szerepel a MATESZ adatbázisában, ott a lap digitális kiadását és a nyomtatott verziót egyben számítjuk.

A sajtótermékek terjesztése és az online felület látogatottsága közti különbségek szemléltetéséhez egy arányszámot, egy szorzót használunk, melynek a számítása a következőképpen történik: a weboldal Real usereinek számát elosztjuk a terjesztett példányszámmal. Abban az esetben, amikor napilapot veszünk szemügyre, a vizsgált időszak napi-, hetilapnál heti-, havilapnál pedig havi átlagos Real user számmal kalkulálunk.

A napilapok weboldalai közül több mint tízszer annyian kattintanak a Nemzeti Sport és a Blikk weboldalára, mint ahány példányt a boltokban és előfizetés útján terjesztenek. Az elemzésben szereplő összes újság weboldalát többen látogatják, mint ahány lap az olvasók kezébe kerül.

Sávdiagram. Napilapok print és online felülete közti különbség. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

8. táblázat a 8. ábrához: Napilapok print és online felülete közti különbség. Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021. I. félév; matesz.hu
Kiadvány címeOnline real user/terjesztett példányszám
24 Óra 2,7
Békés Megyei Hírlap 3,8
Blikk 10,4
Bors 6,6
Délmagyarország 1,8
Dunaújvárosi Hírlap 4,7
Észak-Magyarország 1,3
Fejér Megyei Hírlap 1,7
Hajdú-Bihari Napló 1,8
Heves Megyei Hírlap 2,8
Kelet-Magyarország 3,0
Kisalföld 1,7
Nemzeti Sport 11,4
Népszava 6,2
Petőfi Népe 4,0
Somogyi Hírlap 1,7
Tolnai Népújság 2,1
Új Néplap 2,2
Vas Népe 1,4
Zalai Hírlap 1,5

A hetilapok print és online felülete közti különbség

A hetilapoknál más tendenciák figyelhetők meg. A Meglepetésre, a Nők Lapjára és a Szabad Földre az online elérés nem jellemző, inkább a nyomtatott termékre helyeződik a hangsúly. Az AutóMotor már több mint két és félszer annyi embert ér el a neten, mint hagyományosan. A 168 Óra és a HVG pedig nagy hangsúlyt fektet az online médiára, a folyamatosan frissülő tartalmakkal nagy látogatósereget vonz magához.

Sávdiagram. Hetilapok print és online felülete közti különbség. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

9. táblázat a 9. ábrához: Hetilapok print és online felülete közti különbség. Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021. I. félév; matesz.hu. * Az Autó-Motor kéthetente jelenik meg.
Kiadvány címeOnline real user/terjesztett példányszám
168 Óra 48,2
AutóMotor* 2,6
HVG 66,5
Meglepetés 0,1
Nők Lapja 0,6
Szabad Föld 0,1

A havilapok print és online felülete közti különbség

A havilapoknál az Instyle közel ötvenszer annyi embert ér el online egy hónap alatt, mint ahány példányt hagyományosan terjeszt.

Sávdiagram. Havilapok print és online felülete közti különbség. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

10. táblázat a 10. ábrához: Havilapok print és online felülete közti különbség. Forrás: DKT-Gemius 15+ belföld – 2021. I. félév; matesz.hu.
Kiadvány címeOnline real user/terjesztett példányszám
Forbes 30,8
Glamour 29,4
Instyle 49,7
Joy 28,6
Lakáskultúra 8,0
Vidék Íze 3,4