„A jövőből senki se maradjon ki” – Dr. Karas Monika nyitotta meg az Internet Hungary konferenciát

Published: 12 October 2021

A Siófokon, október 12-én és 13-án zajló konferencia idei témája a fogyasztó öntudatra ébredése volt. Az eseményt megnyitó beszédében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke elmondta: a hatóság jelentős erőforrásokat szán a fogyasztói tudatosság növelésére. Dr. Karas Monika kiemelte a fiatalok és az időskorúak tudatos internethasználatáért folytatott hatósági munkát.

A kép jobb oldalán, a színpadon Karas Monika, az NMHH elnöke megnyitó beszédét tartja. Mögötte, a kivetítőn az Internet Hungary 2021 felirat. Vele szemben a nézőközönség tagjai láthatók. A kép Siófokon készült 2021. október 12-én.

Az online nyilvánosság soha nem látott mennyiségű információt és döntési lehetőséget zúdít a fogyasztóra, ami a tudatos felhasználóknak rengeteg lehetőséget tartogat. A felkínált tartalmak hullámzó minősége és megbízhatósága azonban megnehezíti a kevésbé rutinos internetezők dolgát – vázolta a helyzetet hatósági szemszögből az elnök. Az NMHH ezzel kapcsolatos feladatai közül kiemelte a felhasználók veszélyeztetett rétegeinek tájékoztatását, képzését. A tizenéveseknek országszerte biztosítanak egésznapos élménypedagógiai programokat a soproni, budapesti és debreceni Bűvösvölgy médiaértés-oktató központokban, az Internet Hotline jogsegélyszolgálatánál pedig minden korosztály jelezheti, ha jogsértő vagy káros webtartalommal találkozik.

A hírközlési szolgáltatások fogyasztóinak védelmére rátérve Dr. Karas Monika elmondta: a hatóság havonta tájékoztatja őket az elérhető előfizetéseket összehasonlító átlagos költségmutatók közzétételével. Az internetszolgáltatás minőségét is minden felhasználó ellenőrizheti hiteles, független mérésekkel a Szélessáv.net oldalon.

A technológiai fejlődésnek nem lehetnek vesztesei

A nyitóbeszédben az NMHH elnöke ismertette a hatóság legújabb kampányát is, amely az idős internethasználók egyre növekvő rétegét szólítja meg. A netrefel.hu oktató és tájékoztató portál az okoseszközökkel és az internet kínálta lehetőségekkel ismerkedő nyugdíjaskorúakat látja el kulcsfontosságú tudnivalókkal. A kampány részeként a 3G-hálózatok kivezetésére is felkészítik a fogyasztókat. Ez ugyanis épp azt a réteget érintheti érzékenyen, amely olyan régebbi telefonnal rendelkezik, amely képtelen a 4G-hálózat elérésére – ez épp a digitális térben kevésbé járatos idősek körében gyakori. „Meggyőződésünk, hogy az egyre újabb és egyre hatékonyabb technológiák bevezetése szükséges és áldásos, de annak nem lehetnek vesztesei. A NetreFel-kampányt azért indítottuk el, hogy a jövőből senki se maradjon ki” – hangsúlyozta beszédében az elnök.

Az NMHH természetesen nem csak kommunikációs kampányokban tesz a felhasználói tudatosságért. Magyarország az elsők között ültette át jogrendjébe – a hatóság aktív részvételével – az Európai elektronikus hírközlési kódexet. A munka eredményeként a távközlési szolgáltatások szerződési feltételei átláthatóbbá, érthetőbbé váltak, a szolgáltatóváltást is megkönnyítve.

A hatóság mindezt egyetlen célért teszi: hogy a média- és hírközlési piacon a minőségi szolgáltatók tisztes módon versenyezzenek a tudatos fogyasztókért – zárta megnyitóbeszédét Dr. Karas Monika.

A kétnapos szakmai konferencián több mint 250 előadó tart 15 perces előadásokat vagy vesz részt kerekasztal-beszélgetéseken. Az esemény az internetpiac legújabb trendjeiről, kihívásairól és lehetőségeiről tájékoztatja a résztvevőket. Az idei konferencia kiemelt témája a fogyasztói magatartás nyomon követése, a felhasználói döntések, választások modellezése és hasznosítása, és a viselkedés-közgazdaságtan szempontjainak tanulságai az üzleti megoldásokra nézve.