Az NMHH és a Vodafone közötti egyeztetések eredményeként három hónap haladékot kapnak a UPC-s e-mail-címek

Published: 2 February 2021

Három hónappal meghosszabbította a UPC-s webmail elérhetőségét a Vodafone Magyarország Zrt. a szolgáltatást használó ügyfeleinek, valamint segítséget nyújt az új e-mail-fiókok létrehozásában és az adatmentésben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), valamint a média- és hírközlési biztos közbenjárásának köszönhetően. A cég 2019 nyarán vásárolta fel a UPC Magyarország Kft.-t, de az e-mail-szolgáltatást jogutódként a jövőben már nem tudja fenntartani,  mivel nem jogosult  a korábbi, a UPC-hez köthető mailcímek és a levelezőrendszer informatikai hátterének használatára. Mind a Vodafone, mind az NMHH törekszik arra, hogy a szolgáltatás megszűnése minél kevesebb kellemetlenséget jelentsen az előfizetőknek, de sem a hatóságnak, sem a biztosnak nincs lehetősége arra, hogy megakadályozza egy szolgáltatás kivezetését.

Számos panasz érkezett az NMHH-hoz és Kastory Edina hírközlési biztoshoz amiatt, hogy a UPC felvásárlása után a Vodafone 2020 novemberében arról tájékoztatta ügyfeleit, hogy márciustól megszünteti a UPC webmail- és az ehhez kapcsolódó e-mail-szolgáltatást és webtárhelyet. A panaszosok többek között azt sérelmezték, hogy az átállás komoly nehézséggel jár, hiszen sokan hivatalos elérhetőségként, kapcsolattartói címként használták a levelezési címet, de többen tartottak sokéves levelezésük elvesztésétől, valamint attól, hogy a lementés, migrálás adatvesztéssel, személyes adatok sérelmével járhat. Többen hiányolták az átállással kapcsolatos részletes tájékoztatást is.

A hírközlési hatóság, illetve a biztos hivatala a panaszok nyomán egyeztetést kezdeményezett a szolgáltatóval, amelynek eredményeképp a Vodafone május 31-ig meghosszabbította a hozzáférést a postafiókhoz és az e-mail webtárhelyen tárolt tartalmakhoz – maga az e-mail-szolgáltatás március 1-gyel hivatalosan megszűnik. Így a felhasználóknak elég idejük lesz a korábbi, még tárolt tartalmak lementésére, új e-mail-fiók kialakítására, az új cím beállítására az igénybe vett szolgáltatásoknál vagy partnereik értesítésére. Emellett a cég a korábbinál részletesebb, a levelek lementését segítő felhasználói segédletet tett közzé, de technikai segítséget is adnak az új e-mail-fiók beállításához vagy az e-mailek mentéséhez az ügyfélszolgálaton e-mailben vagy telefonon – személyes kapcsolatfelvételre a járványra való tekintettel nincs szükség. Sőt, a munkatársak közvetlenül is megkeresik azokat a panaszosokat, akik korábban megkeresték őket, az NMHH-t vagy a biztost.

Miért szűnik meg a szolgáltatás?

A Vodafone arról tájékoztatta az ügyfeleit és a hatóságot, hogy a szolgáltatást a UPC jogutódjaként nem tudja fenntartani, mert nem lesz jogosult a upc.hu és egyéb, a UPC-hez köthető domainek és a mögöttes informatikai háttér használatára. Arra pedig sem az NMHH-nak, sem a média- és hírközlési biztosnak nincs lehetősége, hogy megakadályozza egy szolgáltató piaci döntésén alapuló eljárását, azaz egy szolgáltatás kivezetését.