Termékmegjelenítés az országos kereskedelmi televíziók műsoraiban (2019. II. félév)

Published: 4 March 2020

Bevezetés

A hazai médiaszabályozás a médiatartalomként megjelenő kereskedelmi kommunikációra a „kereskedelmi közlemény” gyűjtőfogalmat alkalmazza, amelynek speciális formái a reklám, a támogatói közlemény és a termékmegjelenítés. 2019. augusztus 1-jétől módosult a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény és a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény. A változások a kereskedelmi közlemény valamennyi formáját érintették, így a termékmegjelenítést is. A termékmegjelenítés alkalmazása a korábbi jogszabály szerint - bizonyos kivételekkel ugyan, de - tilos volt. A törvénymódosítás koncepcionális változást hozott a területen, hiszen a korábbi tilalmat – néhány korláttól eltekintve – feloldotta. (A jogszabály tiltja a gyermekek ilyen tartalomnak való kitettségét, megszabja továbbá, hogy a hír-, a politikai tájékoztató, a nemzeti ünnepek hivatalos eseményeiről tudósító, a vallási, illetve egyházi tartalmú és a fogyasztói ügyekkel foglalkozó műsorszámokban nem tehető közzé termékmegjelenítés.)

A termékmegjelenítés alkalmazásában az RTL Klub és a TV2 vállalt úttörő szerepet, ezért 2012 januárja óta e két országos kereskedelmi televíziót mérjük fel félévente. A termékmegjelenítés gyakorlatát feltérképező vizsgálat a médiaszolgáltatások saját gyártásban készített műsoraira koncentrált. 2019 második felében az RTL Klub és a TV2 2234 órányi műsoridejében (a teljes műsoridő 25 százaléka) 3093 adást elemzett a Hatóság, amelyekben 20.412 termékmegjelenítést azonosított be (1. táblázat).

1. táblázat: A termékmegjelenítés főbb jellemzői (2019. II. félév)
 

RTL Klub

TV2

Összesen

Teljes műsoridő (óra) 4363 4416 8779
Vizsgált műsoridő (óra) 1187 1047 2234
Vizsgált adások száma 1725 1368 3093
Termékmegjelenítések száma 15.292 5120 20.412
Megjelenő márkák száma 1705 1296
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám Reggeli (4000 eset) Bezár a bazár! (825 eset)
Leggyakrabban megjelenő márka Norbi Update (804 eset) Norbi Update (804 eset)
Leggyakrabban megjelenő szektor Szolgáltatás (4266 eset) Norbi Update (804 eset)

A vizsgált periódusban a legtöbb termékmegjelenítést (4000 eset) az RTL Klub Reggeli c. információs magazinja tartalmazta, a leggyakrabban előforduló márkának a Norbi Update (804 eset) számított, míg a legaktívabb hirdetők a szolgáltatás szektor (4266 eset) képviselői közül kerültek ki.

A vizsgálati minta

A felmérés a televíziók saját gyártásban vagy megrendelésre készített alkotásaira fókuszált azzal a megkötéssel, hogy nem képezték a vizsgálat tárgyát a 2011 előtt készült produkciók, illetve azok a műfajok, amelyeket a médiatörvény eleve kizár a termékelhelyezés köréből, így például a híradók, politikai tájékoztató műsorok, illetve az Mttv. 30. § (3) b) pontja alapján a kifejezetten 14 év alatti kiskorúaknak szóló alkotások.

Az RTL Klub műsorpalettájáról - 12 műfajcsoportba tartozó - 38 műsorcím 1725 premier és ismételt adását tekintette át a Hatóság. Ennek 38,7 százalékát (668 adás) tették ki a - kilencféle tematikával bíró (18 műsorcím) - magazinműsorok, illetve jelentős esetszámban (563 adás) szerepeltek még a mintában különböző sorozatok epizódjai is (hét műsorcím – 253 adás) (2. táblázat).

2. táblázat: Az RTL Klub vizsgálatba vont adásai 2019. II. félévében
RTL Klub Műfajcsoport Adások száma
VII. VIII. IX. X. XI. XII.. Összesen
545 nap - a rendszerváltás miniszterelnöke dokumentumfilm 0 0 0 1 0 0 1
A konyhafőnök VIP /Az ízfaktor/ reality 0 0 0 0 28 31 59
A mi kis falunk sorozat - folytatásos 17 11 4 0 0 0 32
A tanár sorozat - önálló 8 4 0 0 0 0 12
Autogram magazin - autós 27 33 23 29 25 14 151
Az év hotele reality 8 10 8 10 8 6 50
Barátok közt szappanopera 39 46 60 69 50 46 310
Brandmánia magazin - szolgáltató 0 0 6 14 12 9 41
Drága örökösök sorozat - folytatásos 0 25 40 46 11 0 122
Édes/Otthon magazin - szolgáltató 0 0 0 3 9 5 17
Édesítő magazin - szolgáltató 5 0 4 9 8 7 33
Fókusz egyéb információ 39 48 40 35 36 32 230
Fókusz plusz érdekvédelmi riport 0 4 8 11 10 7 40
Házasodna a gazda szórakoztató műsor 0 1 8 7 8 0 24
Házon kívül magazin - közéleti 0 0 6 10 4 6 26
HighLife magazin - szolgáltató 0 0 0 3 8 5 16
Isten veled Magyarország! sorozat - dokumentum 8 4 0 0 0 0 12
Itthon nyaralunk magazin - szolgáltató 7 3 0 0 0 0 10
Jordán Rally sportműsor 0 0 0 1 0 0 1
Jófiúk sorozat - önálló 0 1 10 15 7 8 41
Kalandozo magazin - utazási 8 9 8 10 8 7 50
Kölyökkalauz magazin - szolgáltató 1 0 7 10 8 5 31
Lifestyle magazin – életmód 8 3 7 10 8 3 39
Lila füge magazin - gasztronómiai 0 0 1 10 8 5 24
Love Island reality 0 1 21 14 0 0 36
Magyarország legszebb városai magazin - utazási 8 6 3 2 0 0 19
Noé kedvencei magazin - állatvédelmi 0 0 7 3 0 0 10
Nyerő páros - Mit bír el a szerelem? játék, vetélkedő 0 0 0 25 6 0 31
Oltári csajok sorozat - önálló 3 0 0 0 0 0 3
Portré sorozat - portré 4 5 5 7 4 6 31
Profi a konyhámban magazin - gasztronómiai 3 0 0 0 0 0 3
Reggeli magazin - reggeli információs 20 23 20 23 20 16 122
Showderklub kabaré 4 2 2 0 0 0 8
Street Kitchen magazin - gasztronómiai 0 0 0 7 8 5 20
Szuperzöld magazin - szolgáltató 0 0 1 11 8 5 25
Teljes szívvel dokumentumfilm 1 0 0 0 0 0 1
X-Faktor tehetségkutató show 0 0 0 6 5 2 13
XXI. század magazin - tudományos 0 0 7 10 8 6 31
Összesen: 218 239 306 411 315 236 1725

A TV2 műsorkínálatából - kilenc műfajcsoportba tartozó - 46 műsorcím 1368 adása került elemzésre. A hétféle reality 563 epizódja a vizsgálatba vont produkciók 41,1 százalékát tette ki. Emellett a tízféle tematikus magazin (24 műsorcím) 518 adással bizonyult még számottevőnek termékmegjelenítés szempontjából (3. táblázat).

3. táblázat: A TV2 vizsgálatba vont adásai 2019. II. félévében
TV2 Műfajcsoport Adások száma
VII. VIII. IX. X. XI. XII.. Összesen
#Kandászmamik magazin - szolgáltató 0 0 0 1 5 3 9
A legbátrabb páros szórakoztató műsor 15 0 0 0 0 0 15
A pénz beszél magazin - szolgáltató 5 0 0 0 0 0 5
Adris Kitchen magazin - gasztronómiai 4 3 0 3 4 3 17
Agrártúra magazin - mezőgazdasági 0 2 1 0 0 0 3
Áll az alku! játék, vetélkedő 10 17 0 0 0 0 27
Autószerelők magazin - autós 3 2 1 5 4 3 18
Az építkezők magazin - szolgáltató 4 5 4 5 4 4 26
Ázsia Express reality 0 11 29 6 0 0 46
Babavilág magazin - szolgáltató 1 0 0 4 4 3 12
Bezár a bazár! játék, vetélkedő 22 18 0 0 0 0 40
CATCH! - Úgyis utolérlek! játék, vetélkedő 0 0 0 0 1 3 4
Családi titkok dokureality 21 23 40 47 41 26 198
Csodás vidék reality 1 5 4 0 0 0 10
Desing műhely magazin - szolgáltató 0 5 3 5 0 0 13
EB TV sportműsor 0 0 0 5 4 1 10
Élménytúra magazin - utazási 0 0 1 0 0 0 1
Extrém Activity játék, vetélkedő 0 2 19 4 0 0 25
Falforgatók magazin - szolgáltató 0 0 4 1 0 5 10
Fuss család, fuss! reality 0 0 0 25 4 0 29
Hungarikumokkal a világ körül ismeretterjesztő műsor 3 3 0 0 0 0 6
Innovátor magazin - tudományos 0 1 4 2 0 0 7
Kapd el, ha tudsz! szórakoztató műsor 0 5 20 4 0 0 29
Magánnyomozók dokureality 41 42 40 46 34 22 225
Magyarország, én szép hazám magazin - szolgáltató 0 0 3 4 0 3 10
Magellán magazin - tudományos 0 0 1 0 0 0 1
Mintaapák sorozat - önálló 0 0 0 0 31 30 61
Mokka magazin - reggeli információs 20 23 20 23 20 16 122
Mokkacino magazin - reggeli információs 0 0 0 13 19 14 46
Moto GP sportműsor 2 3 1 3 2 0 11
Nagy vagy! – Auchan Kupa - Országos családi-iskolai verseny játék, vetélkedő 0 0 0 0 4 3 7
Nyomd a gombot tesó! szórakoztató műsor 0 0 0 0 15 15 30
Poggyász magazin - utazási 4 5 4 5 4 3 25
Propaganda magazin - kulturális 4 4 0 0 0 0 8
Séfek Séfe reality 0 0 0 20 5 0 25
SuperCar magazin - autós 4 5 4 5 4 3 25
Szépítők magazin - szolgáltató 3 5 4 5 4 2 23
Sztárban sztár leszek szórakoztató műsor 0 1 5 6 3 1 16
Sztárban sztár nem leszek szórakoztató műsor 0 0 0 0 0 1 1
Techguru magazin - szolgáltató 4 5 4 4 4 3 24
Több mint testőr magazin - életmód 4 4 4 5 4 3 24
Trendmánia magazin - életmód 0 0 3 5 4 3 15
Tűsarok magazin - szolgáltató 4 3 3 23 19 18 70
Újra tervezés reality 0 0 0 0 15 15 30
Vasúttúra magazin - ismeretterjesztő 0 0 3 1 0 0 4
Vigyázat, gyerekkel vagyok! szórakoztató műsor 0 0 0 0 0 5 5
Összesen: 179 202 229 285 262 211 1368

Tájékoztatási kötelezettség, feliratozás

Az Mttv. 31. § (2) bekezdése tájékoztatási kötelezettséget ír elő a médiaszolgáltatások számára termékmegjelenítés alkalmazásakor. 2019 második felében a két országos televízió vizsgálatba vont műsorainak többségében szerepelt a termékmegjelenítésre figyelmeztető információ, 114 adásnál azonban feleslegesen. Az RTL Klub kínálatában különösen a hétköznaponként jelentkező Fókusz és Fókusz plusz, a XXI. század című magazin, valamint a Jófiúk c. sorozat esetében összesen 89 alkalommal érvényesült a „túlbiztosítás” gyakorlata. A TV2-nél a Mokka és az októberben indult Mokkacino reggeli információs magazinok 25 adásánál volt tetten érhető az említett jelenség (4. táblázat).

4. táblázat: A figyelemfelhívás és a tényleges termékmegjelenítés viszonyan
  Vizsgált műsorok száma Termékmegjelenítésre figyelmeztető felirattal rendelkező műsorok száma és aránya Termékmegjelenítést tartalmazó műsorok száma és aránya Eltérés (különbség)
RTL Klub 1725 1346 – 78% 1257 – 72,8% 5,20%
TV2 1368 730 – 53,3% 705 – 51,5% 1,80%

A fentiekkel ellentétben a TV2 novemberben indult Mintaapák című sorozatának első hét epizódjánál (az ismétlésekkel együtt 13 adás) mutatta ki a Hatóság a termékmegjelenítésre figyelmeztető tájékoztatás hiányát. A tájékoztatási kötelezettség elmulasztása miatt „felmerülhet a burkolt kereskedelmi közlemény (Mttv. 203. § 4. pont, Smtv. 1. § 10. pont) közzétételi tilalmának megsértése, de csak akkor, ha a megjelenés „természetét tekintve félrevezető” (Médiajogi kommentárok). Az érintett adások ellenőrzése nem igazolt vissza burkolt reklámozást. (Megjegyzés: a médiaszolgáltatás a további epizódok esetében orvosolta a hibát.)

A termékmegjelenítés volumene

A tárgyidőszakban 20.412 termékmegjelenítést azonosított be az NMHH, ebből az RTL Klubhoz 15.292, a TV2-höz 5120 kötődött. A termékmegjelenítések számának alakulását az előbbi televíziónál nagyban befolyásolták az ősz elején bevezetett új műsorrenddel együtt járó struktúraváltozások. A TV2-nél a nyári hónap sikerét a Bezár a bazár! című gameshow biztosította, hiszen ennek a produkciónak az epizódjai önmagukban 614 termékmegjelenítést tartalmaztak júliusban (1. ábra).

Ez egy diagram, amely a termékmegjelenítések számának 2019. második félévi alakulását mutatja havi bontásban az RTL Klub és a TV2 műsorfolyamában. A diagramban az alábbi táblázat adatait ábrázoltuk.
Táblázat az 1. ábrához: A termékmegjelenítések számának alakulása havi bontásban (esetszám: 20.412)
RTL Klub TV2
július 2065 1100
augusztus 1850 710
szeptember 2543 673
október 2880 1015
november 3546 894
december 2408 728
Összesen 15292 5120

Termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoportok

A termékmegjelenítéssel érintett műfajcsoportok toplistájának élére – a korábbi időszakokban tapasztaltakkal egyezően – a reggeli információs és a szolgáltató magazinok kerültek. A korábbi vizsgálatok eredményével szemben azonban fordulatnak számít, hogy a reality (RTL Klub: A konyhafőnök, Az év hotele és Loves Island, TV2: Ázsia Express, Csodás vidék, Fuss család fuss!, Séfek séfe és Újratervezés) és a játék, vetélkedő műfajcsoportba tartozó alkotások (RTL Klub: Nyerő páros, TV2: Bezár a bazár!, CATCH! – úgyis utolérlek és Nagy vagy!) ezret meghaladó esetszámban vonultattak fel termékmegjelenítést (5. táblázat).

5. táblázat: A 2019 második felében beazonosított termékmegjelenítések volumenének alakulása műfajcsoportonként (top 10)
Műfajcsoport Esetszám
magazin – reggeli információs 4625
magazin – szolgáltató 3975
reality 3064
egyéb információ 1675
magazin – autós 1566
magazin – életmód 1212
játék, vetélkedő 1007
sorozat – folytatásos 911
magazin – utazási 794

Műsorcímek szerinti bontásban az RTL Klub Reggeli c. magazinja számított listavezetőnek, amelyben 4000 termékmegjelenítést regisztráltunk, illetve a TV2 Bezár a Bazár! című vetélkedője, ahol 825 hirdetés fordult elő (6. táblázat).

6. táblázat: A legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám médiaszolgáltatásonkénti bontásban (top 10)
RTL KLUB TV2
Műsorszám Termékmegjelenítés száma Műsorszám Termékmegjelenítés száma
Reggeli 4000 Bezár a bazár! 825
Fókusz 1650 Mokka 586
Az év hotele 1310 Tűsarok 395
Brandmánia 1137 Autószerelők 388
Autogram 879 Több mint testőr 354
A konyhafőnök VIP /Az ízfaktor/ 739 SuperCar 299
Lifestyle 622 Fuss család, fuss! 275
Drága örökösök 620 Trendmánia 236
Édesítő 526 Techguru 208
Kalandozó 498 Az építkezők 192

A fentiektől eltérően az RTL Klub kínálatából A rendszerváltás miniszterelnöke és a Teljes szívvel című dokumentumfilmek, a Barátok közt és az Oltári csajok sorozatok, illetve a Házon kívül című közéleti magazin és a Portré című sorozat összesen 372 adása nem tartalmazott termékmegjelenítést, azaz a vizsgálatba vont (1725) adások 21,5 százaléka hirdetésmentes maradt. A TV2 esetében A legbátrabb páros, a Kapd el, ha tudsz! és a Sztárban sztár nem leszek szórakoztató műsorok, az Áll az alku! és az Extrém Activity című játékos vetélkedők, valamint a Családi titkok és a Magánnyomozók című dokureality-k összesen 566 adásában (az ellenőrzött 1368 adás 38 százaléka) ugyancsak nem fordult elő termékmegjelenítés.

Termékmegjelenítésként megjelent márkák

2019 második hat hónapjában összesen 2685 márkanevet tárt fel a Hatóság. Az első félév eredményével megegyezően, ezen időszak alatt is a Norbi Update (804 eset) márkanév szerepelt a legtöbbször, a brand kétféle kontextusban jelent meg: Norbi Update (kereskedelem/élelmiszerkereskedelem 428 eset), illetve Norbi Update Low Carb (élelmiszer/pékáru 376 eset) formában (7.a táblázat).

7.a táblázat: Termékmegjelenítésként feltűnt márkák a teljes vizsgálati mintában (top 10)
Brand/márka Esetszám
Norbi Update (428), Norbi Update Low Carb (376) 804
Aldi 742
Soproni 281
Dreher 264
Toyota 264
Suzuki 243
Xixo 241
Hipp 231
Pepsi 229
Hell 227
Dallmayr 193

Az év második felére is jellemző volt az a tendencia, miszerint a beazonosított termékek/márkák/szolgáltatások meghatározó többsége (2302 márka - 85,7%) tíz alkalomnál kevesebbszer került képernyőre, ebből 931 márka pedig csupán egyetlen alkalommal tűnt fel a műsorokban.

Az RTL Klub vizsgált produkcióiban 1705 féle, a TV2 kínálatában 1296 féle márkanevet regisztráltunk. Előbbinél a Norbi Update (804 előfordulás) kizárólag a Reggeli című információs magazinhoz kötődött. A TV2-nél listavezető márkának a Dechatlon bizonyult 161 előfordulással. A márkanevet a Fuss család, fuss! című reality epizódjaiban jegyezte fel a Hatóság (7.b táblázat).

7.b táblázat: Termékmegjelenítésként feltűnt márkák előfordulása médiaszolgáltatásonkénti bontásban (top 10)
RTL Klub TV2
Brand/márka Esetszám Brand/márka Esetszám
Norbi Update, Norbi Update Low Carb 804 Dechatlon 161
Aldi 742 Momax 146
Soproni 279 Neckermann 130
Dreher 264 Toyota 121
Xixo 241 Beta 93
89 228 Nike 89
Hell 226 Bors 82
Suzuki 200 Avalon Park 77
Champic 191 Adidas 64
Dallmayr és Milfina 185-185 Brillbird 63

A termékmegjelenítések szektorok szerinti megoszlása

A termékmegjelenítések kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét alkalmazta a Hatóság, azaz ipari szektorok szintjén is besorolta a beazonosított márkákat.

2019 második félévében a termékmegjelenítésre legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnyét a szolgáltatás szektor 4265, az élelmiszer szektor 3396 és a kereskedelem szektor 2356 kontaktussal dominálta (2. ábra).

Ez egy diagram, amely a termékmegjelenítések megoszlását mutatja gazdasági szektorok szerint (első tíz) 2019 második félévében. A diagramban az alábbi táblázat adatait ábrázoltuk.
2. ábra: A termékmegjelenítések megoszlása szektorok szerint (top 10)
Szektor Esetszám
Háztartási gép 343
Ipar/mezőgazdaság 459
Tömegtájékoztatás 872
Élvezeti cikk 1138
Öltözködés, kiegészítők 1199
Szabadidő 1595
Közlekedés 2335
Kereskedelem 2356
Élelmiszer 3396
Szolgáltatás 4265

A szolgáltatás szektoron belül a szálloda/panzió és gyógyüdülés (1236 eset), az élelmiszer szektoron belül a szénsavas üdítőitalok (644 eset), a kereskedelem szektoron belül pedig az élelmiszerkereskedelem (1166 eset) termékosztályhoz kapcsolható hirdetések szerepeltek kiugró esetszámban.

A televízióban közzétett reklámfilmekről szóló kimutatások szerint a napi fogyasztási cikket (FMCG termék) előállítók közül 2019 második félévében sorrendben a szénsavas üdítő, a sör, a szeletes csokoládé, a sampon, az energiaital és a gyümölcslé gyártók/forgalmazók költöttek legtöbbet direkt reklámra. A Hatóság megvizsgálta, hogy a termékmegjelenítés gyakorlata mennyiben követte a fenti trendet. Az adatok arra mutattak rá, hogy a két országos kereskedelmi televízió saját gyártású műsoraiban közzétett, az FMCG termékosztályba sorolható termékmegjelenítések nagyjából tükrözték a fenti sorrendet, hiszen a sör (712 eset), a szénsavas üdítő (644 eset), a pékáru (410 eset), a gyümölcslé (312 eset) és az energiaital (290 eset) gyártók/forgalmazók uralták az élmezőnyt. (Az FMCG termékek körébe jelen kutatásban a babaápolás, az élelmiszer, az élvezeti cikk, a gyógyhatású készítmény, a háztartási cikk és a szépségápolás szektorok tartoztak.)

Termékmegjelenítések csoportosítása a történetvezetésben elfoglalt pozíció alapján

A termékmegjelenítés árnyaltabb bemutatása érdekében a hirdetéseket a történetvezetésben elfoglalt pozíciójuk alapján két fő csoportba soroltuk. Az első csoportba azok a megjelenítések kerültek, amelyeknél pusztán a márkanév jelent meg úgy, hogy annak a történetvezetésben nem volt érdemi szerepe, a második csoportba pedig a tényleges, azaz a dramaturgiai szempontból is fontos esetek kerültek. Tényleges termékmegjelenítés 10.904 esetben (RTL Klub: 8378, TV2: 2536) fordult elő. Ezeknek a hirdetéseknek azonban csak valamivel több, mint negyede (27%) érte el a termékmegjelenítés legmagasabb fokát, amikor a termék dramaturgiailag is beágyazódott a történetbe (8.a táblázat).

8.a táblázat: Termékmegjelenítések csoportosítása a történetvezetésre és az érzékszervekre gyakorolt hatásuk alapján
  RTL Klub (N=15.292) TV2 (N=5.120) Összesen (N=20.412)
Történetvezetés szempontjából kevésbé jelentős megjelenítés Összesen 6914 2584 9498
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés Összesen 8378 2536 10.904
Az esetek hány százalékában 54,70% 49,50% 53,40%
A termék dramaturgiailag is bevonódott a történetbe 2323 626 2949

Egy másik felosztásban a történetvezetés szempontjából jelentős termékmegjelenítéseket a bemutatás mértéke és az érzékszervekre gyakorolt hatásuk alapján is csoportosítottuk. Az esetek 79,8 százalékában a terméket hosszasan mutatták be, 65,2 százalékuk teljes egészében látható volt, 65,6 százalékuk pedig többször is feltűnt a képernyőn. Mindezeken túl, a tényleges megjelenítések 17 százaléka a szereplők dialógusaiban is felbukkant, ezzel is hangsúlyt adva a márkanévnek (8.b táblázat).

8.b táblázat: A tényleges termékmegjelenítések volumenének megoszlása az érzékszervekre gyakorolt hatás alapján
A termékmegjelenítés érzékszervekre gyakorolt hatása RTL Klub (N=15.292) TV2 (N=5.120) Összesen (N=20.412)
a terméket hosszasan mutatták 6720 1992 8712
a terméket teljes egészében mutatták 5607 1507 7114
a terméket a műsorban többször is mutatták 5473 1691 7162
a termék/márka neve elhangzott 1513 348 1861

Összegzés

2019 második felében az RTL Klub és a TV2 saját gyártású műsoraiban összesen 20.412 alkalommal azonosított be termékmegjelenítést a Hatóság. Ez az érték meghaladta a 2018 azonos időszakában regisztráltat (18.638 alkalom), ugyanakkor a termékmegjelenítésre vonatkozó jogszabályi környezet év közbeni változásának pozitív hatása még nem vált érezhetővé a gyakorlatban.