A hírközlési szolgáltatások árainak és kínálatának alakulása 2015-ben

Published: 30 April 2019

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elemzést készített a hírközlési szolgáltatások 2015. évi árváltozásairól és az egyes szolgáltatók díjcsomag-kínálatának átalakulásáról. Az elemzés makroszintről kiindulva áttekinti a KSH által a hírközlési ágazatra közzétett fogyasztóiár-indexeket, ezt követően részletesen is megvizsgálja a jelentős piaci erejű vezetékes telefonszolgáltatók, a mobil hangszolgáltatók és a legjelentősebb internetszolgáltatók áraiban és kínálatában végbement főbb változásokat. Az anyagban tárgyalt megállapítások a következők:

A KSH árstatisztikái szerint 2015-ben a hírközlési szektorban az árak csekély mértékben, 0,6 %-kal nőttek, ami 2009 óta a legkisebb mértékű növekedést jelenti. Ugyanakkor a nemzetgazdaság egészében - az előző évhez hasonlóan - 2015-ben is folytatódott a fogyasztói árak enyhe mérséklődése, a fogyasztói árindex 99,9 % volt.

A korábbi évek tendenciájával ellentétben, az utóbbi 3 esztendőben a hírközlési árak növekedése meghaladta a nemzetgazdasági árváltozás mértékét. Ugyanakkor a szektorális áremelkedés 2012-től csökkenő ütemű volt és 2015-re enyhe mértékűvé vált. A 10 évet átfogó idősoros adatok esetében a hírközlési ágazat árindexeinek szélső értékei 2006-ra és 2012-re esnek, amikor a szabályozás változásai (ÁFA-csökkentés, illetve ÁFA-növelés és távközlési adó bevezetése) jelentős hatást gyakoroltak az árakra. A szolgáltatók üzletpolitikáján alapuló árváltozások ennél jóval kisebb mértékűek voltak, a fenti két évtől eltekintve a hírközlési árindexek -1,2 és +2,5 % között mozogtak a vizsgált időszakban.

Fogyasztóiár-indexek, 2006–2015 (%)

Hírközlési szolgáltatások: fogyasztói árindexek változása 2006 és 2015 között a teljes nemzetgazdasággal összehasonlítva

Az Általános Szerződési Feltételekben közzétett listaárak részletes vizsgálata szerint 2015-ben a vezetékes szolgáltatók közül csak az Invitel emelte meg a tarifáit, míg mindhárom mobilszolgáltató módosított az árain. Az év első felében a Vodafone növelte meg díjait egyes csomagjainál, júliusban pedig a Telenor és a Magyar Telekom emelt árat számos mobilhang- és internet-szolgáltatásánál. A 2015. évi árváltozások a vizsgált szolgáltatásoknak mintegy harmadát érintették, azonban ezek döntő többségénél az áremelés enyhe mértékű volt.

A Telenor és a Magyar Telekom júliusi díjnövelését az NMHH az előfizetői jogok és a jogszabályi előírásoknak való teljes körű megfelelés érdekében hatósági eljárás keretében vizsgálta. Az eljárás a Hatóság és a szolgáltatók között létrejött hatósági szerződésekkel zárult. A szerződések eredményeképpen a magasabb díjak a már korábban szerződött ügyfelek számára csak abban az esetben léptek életbe, ha az előfizetők 15 napon belül nem nyilatkoztak személyesen, vagy postai úton arról, hogy nem fogadják el a módosításokat.

A mobiltelefonos szolgáltatások közül főként az előfizetéses csomagoknál történt árnövekedés. A Telenor és a Vodafone csak a havidíjakat, míg a Telekom ezen felül a forgalmi díjait is megemelte. A mobil feltöltőkártyás ajánlatok díjait a Telekom és a Telenor változtatta meg.

Az év folyamán a Telenor és a Telekom jelentős profiltisztítást hajtott végre kínálatában. A vizsgált szolgáltatókat tekintve összesen 79 csomag került kivezetésre, és csaknem valamennyi ehhez a két céghez kötődik. 2015-ben 50 új csomag került be a kínálatba, ennek kétharmada a Vodafone ajánlatait bővítette. A vezetékes szolgáltatások kínálatváltozása sokkal kisebb volumenű volt, mint a mobilszolgáltatásoké.

2015-ben kínálati oldalról több újdonság is megjelent a mobiltávközlési piacon. A Telenor MyTariff néven vezetett be olyan konstrukciót, ahol a felhasználó több elemből való választással építheti fel előfizetéses csomagját, és aminek a tartalomtól függő egyedi díját is kikalkulálja a rendszer. A szolgáltató új, a korábbinál szélesebb körű használatra ösztönző Praktikum csomagjaival a feltöltőkártyás kínálatát is bővítette.

A Vodafone a Red EU csomag használói számára a külföldről Magyarországra való telefonálást és üzenetküldést könnyítette meg az EU-n belüli roaming-díjak ingyenessé tételével. A cég a Family szolgáltatásával pedig a családokat célozta meg, ingyenes beszélgetést biztosítva a csoport tagjai között, és külön díjcsomagokat állított össze a 6 és 18 év közötti fiatalok részére.