A hírközléssel kapcsolatos szokások és szabályok változása a járvány második hulláma idején

Published: 25 February 2021

Az elektronikus hírközlési szolgáltatások nyújtásával és igénybevételével kapcsolatos szokások és a szabályozás változása a járványhelyzet második hulláma idején

A járványhelyzet lassan egy éve része mindennapjainknak.

A koronavírus-járvány első hulláma alaposan megnehezítette a mindennapi életet, a kapcsolattartást az élet minden területén. A korlátozások mindenkit érintettek, elsődlegesen a védett korosztályba tartozók elszigeteltségével járt.

Megismerkedtünk és megbarátkoztunk a távmunkával és a távoktatással. Online térbe kerültek a képzések, a rendezvények, értekezletek és konferenciák, a családi-baráti összejövetelek, a közösségi események, a koncertek és a színházi előadások, az edzések, elterjedt a netes bevásárlás és ételrendelés. A járvány átalakította a tartalomfogyasztási szokásokat mind a hagyományos televíziózás, mind az online média, a streaming terén. Sokan az interneten élték mindennapjaikat, bóklásztak a közösségi oldalakon és folyamatosan, naphosszat néztek filmeket, sorozatokat.

Jelentősen megnőtt az igény a minél több információra, médiatartalomra, ehhez a nagyobb adatcsomagokra és új szolgáltatásokra, így kulcsszerepet kapott a távközlés.

Az ügyintézéshez, a gyors hibaelhárításhoz, az igények megfelelő kezeléséhez és teljesítéséhez pótlólagos kapacitásra, előrehozott műszaki fejlesztésre volt szükség, a fokozott terhelést a távközlési szolgáltatók kifejezetten jól viselték. 

https://media-kabel-muhold.hu/kabel/3932-jol-vizsgaztak-a-tavkozlesi-szolgaltatok

Azóta túl vagyunk a járvány második hullámán, már a harmadik hullám felívelő szakaszában járunk. Az időközben újból bevezetett veszélyhelyzet a munkavégzést, oktatást, a kapcsolattartást és a fogyasztást ismét jelentős mértékben az online térbe terelte.

Elterjedt az elektronikus ügyintézés, az elektronikus – azonnali és másodlagos azonosítós – fizetés. Felgyorsult a digitalizálódás a vállalkozások körében is.

Az online tevékenységekhez, a fogyasztások menedzseléséhez, a kapcsolattartáshoz és a kikapcsolódáshoz tovább emelkedett az igény az internethasználatra. Nőtt a mobiladat-forgalom, a tartalomfogyasztás, a letöltések száma.

A szolgáltatók az oktatás folyamatos biztosításához ingyenes, illetve kedvezményes csomagok biztosításával, társadalmi felelősségvállalási projektekkel járultak hozzá, az online életmód megfelelő fenntartható működéséhez előnyösebb szolgáltatási konstrukciókat, feltételeket alakítottak ki. Sok fogyasztó vette igénybe a járványhelyzetre tekintettel bevezetett könnyítő intézkedéseket, élt az új szolgáltatási csomagok kínálta lehetőségekkel.

Telefon- és internetszolgáltatás

A Telekom szeptemberben mérsékelte a leggyorsabb letöltési sebességet kínáló vezetékes netszolgáltatás árát, a Mobil csomagokban növelte a lebeszélhető percek, illetve a küldhető SMS-ek számát. Az egy előfizetéshez tartozó telefonon kívül két másik eszközben is lehetővé tette a kártya használatát, a Magenta1 ügyfelek számára a korlátlan mobilnet aktiválását az iskolakezdéshez. A tévés csomagban növelte csatornakínálatát. Az újonnan előfizető kis- és közepes vállalkozások kétéves hűségidővel kedvezményesen rendelhették meg az üzleti vezetékes internet-hozzáférést. A nonprofit szektor szereplői a vezetékes, internet- és hangszolgáltatási és mobil hang- és adatforgalmat biztosító kedvezményes szolgáltatási csomagra pályázhattak. A szolgáltató az év végi ünnepekre készülődéshez néhány napos korlátlan mobilnetet vagy beszélgetést nyújtott ügyfeleinek. A Telekom, túl azon, hogy egy kormányrendelet alapján a középfokú digitális oktatásban tanuló diákok és családjaik, valamint a digitális munkarendben tanító pedagógusok számára 30 napra ingyenes vezetékes internetszolgáltatást biztosított, a mobilnet-szolgáltatást igénybe vevő ügyfeleinek ezen felül számos oktatást, tanulást segítő tartalmat ingyenesen elérhetővé tett anélkül, hogy ez az adatforgalmat terhelte volna. Mindehhez hálózatán fokozott karbantartást és extra kapacitásbővítést is végrehajtott, bővítette budapesti 5G-lefedettségét.

A Vodafone folyamatosan fejlesztette szolgáltatási csomagjait, korszerűsítette hálózatát. Szeptember közepén set-top-boxon keresztül egyszerűen elérhetővé tette a Netflix streaming applikációt, az első három hónapban ingyenesen.  Megújította feltöltőkártyás csomagjait, a kiegészítő internetcsomagokban nagyobb adatforgalmat, extra adatopciókat és korlátlan beszélgetési opciókat is kínált.

A Mozaik Kiadóval együttműködésben mozaWeb felhőalapú, integrált oktatási rendszerhez még tavasszal lehetővé tett hozzáférésen túl a MyVodafone applikációban adatforgalom használata nélkül elérhetővé tett további választható digitális tananyagokat, teszteket, a havi díjas lakossági mobilszolgáltatási csomagokhoz aktiválhatóan.

A Vodafone Magyarország Alapítvány, az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége, az Országos Mentőszolgálat közös fejlesztésében az Év digitalizációs projektje lett az ÉletMentő applikáció. Az Innovációs és Technológiai Minisztériummal együttműködésben november közepétől adathasználat nélkül, ingyenesen elérhetővé tette a legfontosabb kormányzati, önkormányzati, állami és uniós központi információs oldalakat, illetve a Vodafone Magyarország Alapítvány Vodafone Apptár nevű androidos applikációját.

Decemberben ünnepi ajándékként kedvezményt adott okostelefon, TV, laptop vagy tablet vásárlásához. A Vodafone Digitális Díj egyik kategóriájának fődíjasa lett a DokiApp telemedicina-applikáció. A veszélyhelyzet ideje alatt a digitális oktatásban érintett családok segítéseként 30 napos ingyenes vezetékesinternet-szolgáltatást biztosított, a támogatási igények leadási határidejét egy hónappal, december 27-ig meghosszabbította.

A Telenor is frissítette szolgáltatási csomagjait, a lakossági tarifacsomagokban növelte a mobilnet mennyiségét, illetve korlátlan telefonhívást kínált. A Telenor Hiperline a vezetékesinternet-szolgáltatás család bevezetésével az ismert mobilszolgáltatások mellett három típusú vezetékes adathozzáférést kínált üzleti ügyfelei számára, akár kiegészítő, akár önálló szolgáltatásként (Telenor Hiperline szolgáltatás, Telenor Hiperline Bérelt Vonali Internet szolgáltatás, Telenor Hiperline IP VPN szolgáltatás), emellett korlátlan adatforgalmú vezetékesinternet-hozzáférést ajánlott közép- és nagyvállalati ügyfelek számára. A kiskereskedők által biztosítandó elektronikus fizetéshez a Fizetési Ponttal közösen, egyszerűen és gyorsan telepíthető, költséghatékony megoldást (POS terminál); két éven át havidíj-jóváírást, alacsony tranzakciós jutalékot és 24 órán belüli számlajóváírást kínált.

A szolgáltató generációs igényekre szabott ajánlatokkal készült karácsonyra (Telenor Junior, Telenor Teen és Telenor Senior csomagok).  Az elszigetelt, fokozott biztonságra vágyó, sokszor felügyeletre szoruló időseknek bevezette az egy gombnyomásra működő, hűségidő nélkül igénybe vehető SOS Központ szolgáltatást és ehhez kiegészítő eszközként a helymeghatározó és nyomkövető, SOS hívásgombbal ellátott MyKi Spot-ot. Lakossági számlás és kártyás, valamint flottás és kisvállalkozói ügyfeleinek a MyTelenor alkalmazásban kedvező áron egyszeri 100 GB belföldi mobilnetet biztosított az ünnepi készülődéshez, videohívásokhoz, valamint a decemberi hétvégékre és karácsony idejére.

November 27-ével díjmentessé tette hálózatán az oktatási oldalak elérését, majd 100 GB ingyenes, szabadon felhasználható adatforgalmat biztosított decemberben a Hipernet Home+, Hipernet Home, Hipernet és MyHipernet Home, Digitális Jólét 2 GB tarifacsaládok tarifáit használó lakossági ügyfeleinek. A digitális oktatást segítő programokhoz nyújtott anyagi támogatásával magyar nyelven is elérhetővé vált a súlyos beszédzavarral küzdő gyermekek és felnőttek akadálymentes kommunikációját támogató alkalmazás, a világszerte 15 nyelvre lefordított, eredetileg Indiában fejlesztett AVAZ.

A DIGI, a negyedik mobilszolgáltató a tavaly májusban indult tesztszolgáltatást követően, januártól havi díjat, mobiltarifákat (DIGIMobil PLUSZ és DIGIMobil MAX konstrukciók) vezetett be – igen kedvező áron. A DIGIMobil PLUSZ díjcsomag havi 15 gigabájtnyi belföldi mobilinternetet, 200 perc belföldi és EU lebeszélhetőséget foglal magában, a DIGIMobil MAX díjcsomaghoz 30 GB belföldi mobilinternet adatforgalom jár. Megszüntette a hálózaton belüli korlátlan, ingyenes beszélgetési és a díjcsomagokba épített korlátlan adatforgalmi keretet is, de az új konstrukció továbbra is kínál hang- és adatszolgáltatást.

A  díjcsomagok mellé egy havi 10 GB-os adatkeretet tartalmazó DIGIMobil JUNIOR opció is igényelhető. A díjcsomagokat határozatlan időre, tehát hűségszerződés nélkül vehetik igénybe a meglévő DIGI és Invitel ügyfelek (vezetékes vagy műholdas szolgáltatást igénybe vevő előfizetők), akik a DIGIMobil szolgáltatási területén laknak. A Wifi hanghíváson (VoWifi) keresztül a DIGI és Invitel vezetékes, valamint DIGIMobil irányba indított hívások a lakossági tarifacsomagok forgalmidíj-mentes hívás funkcióval egészültek ki belföldi, illetve DIGI Mobil irányba.

Televíziós szolgáltatás

Az Antenna Hungária tavaly szeptemberben megváltoztatta csatornakínálatát, novembertől megújult a mindigTV-család név- és márkaarculata is. A MinDig TV Extrát felváltotta a mindigTV PRÉMIUM és a mindiGO TV-t a mindigTV GO. Továbbra is 12 csatorna érhető el díjmentesen.  A mindigTV PRÉMIUM kínálatában ezentúl négy főcsomag, az Alap, a Családi, a Belépő és Gyerek csomagok szerepelnek. Az Alap csomagban 28, a Családiban 48 csatorna műsorai láthatók. Az Alap vagy Családi műsorcsomag mellé rendelhető a kiegészítő, az ismeretterjesztő, a sport, a film és a felnőtt tartalmakat kínáló Szabadidő csomag is. Új főcsomag a tematikus Gyerek műsorcsomag. A szolgáltató tavaly decemberben indította el új VoD szolgáltatását: a mindigTV GO online médiatartalmai már televíziós előfizetés nélkül is bármilyen eszközön elérhetők, internet és havi előfizetési díj mellett. A videótékában a hazai Epic Drama drámacsatornán minőségi sorozatok érhetőek el full HD minőségben.

A Direct One (korábban UPC Direct) is frissítette programpalettáját az év elején, 16 új, köztük 5 HD minőségű csatornával. Ezek ismeretterjesztő tartalmak (BBC Earth – Perfect Planet, Love Nature és  Love Nature HD csatorna, az űrkutatási tematikájú Ozone Univerzum, a Travel XP HD csatorna), sportcsatornák (DIGI Sport 1, DIGI Sport 1 HD), három zenei csatorna (Stingray Classica, Stingray CMusic, Stingray iConcerts), a kikapcsolódást ígérő, valamint politikai és nemzetiségi csatornák (ATV Spirit, Pesti TV, DIKH TV). A NatGeo videótárat továbbra is csak a Direct One előfizetői érhetik el. A szolgáltató műsortartalma a Direct Now nevű applikáció révén okoseszközökön is elérhető.

A biztos hivatalához érkezett panaszok száma október és december között kiemelkedő volt.

A vezetékes internetszolgáltatások körében a szolgáltatás kimaradását vagy lassulását jelezték, sok esetben a televíziószolgáltatással kapcsolatban. Többen sérelmezték, hogy bizonyos ügyeket kizárólag a szolgáltatói személyes ügyfélszolgálaton lehetett elintézni.

A szolgáltatók átlagosan a panaszügyek több, mint 60%-ában ajánlottak fel kompenzációt a panaszosoknak. Kiemelkedő volt a november, ekkor 75%-os volt ez az arány.

Mindössze néhány beadványban hivatkoztak az érdeksérelem kapcsán a járványhelyzetre, azonban a szolgáltatók igyekeztek minden olyan panaszt méltányosan kezelni, ami valamilyen módon összefüggésben lehetett a járványhelyzettel.

http://nmhh.hu/cikk/212992/Meltanyos_szolgaltatoi_intezkedesek_a_veszelyhelyzet_idoszakaban

Megújult az európai uniós elektronikus hírközlési jogi rezsim. Az új szabályozás eltérő feltételeket szabott az egyes szolgáltatásokra, az internetre, a telefonhívásra, a nem hívószám alapú személyes kommunikációra (WhatsApp, Facebook Messenger stb.), valamint az egyszerű jeltovábbításra (műsorszórás vagy gépek közötti kommunikáció), illetve az azokra vonatkozó előfizetésekre. Hazánk tavaly júliusban az uniós tagországok között az egyik elsőként ültette át saját jogrendjébe az új szabályokat, amelyek egy része tavaly december végéig hatályba lépett, mások az idei év közepén lépnek életbe. Bővült az előfizetői jogok köre, kedvezőbbek lettek az előfizetői szerződésekre vonatkozó, az előfizetők, fogyasztók mellett a mikro- és kisvállalkozásokra és a nonprofit szervezetekre is kiterjedő részletes szabályok. Az új rendelkezések, köztük a szolgáltatások minőségére, az emelt díjas szolgáltatásokra vonatkozó feltételek fokozottabban védik az előfizetők méltányos érdekeit.  

A változások jó része a vírushelyzet lecsengése után is velünk marad, azok minden előnyével és remélhetőleg minél kevesebb hátrányával együtt. A fogyasztási szokások és igények vélhetően folyamatosan, gyorsabban fejlődnek, ezzel együtt változik a szolgáltatások műszaki háttere, tartalma és ezzel párhuzamosan a szabályozás.

Formálódik a digitális kultúra, a digitális tér viselkedési szokásai és szabályai is. Az elmúlt időszakban fokozottan éreztették hatásukat az online tér kockázatai, veszélyei is. Több lett a közösségi médiában az álhír, a netes és telefonos adathalászattal megszerzett személyes adatokkal elkövetett bűncselekmény, különösen a csalással történő pénzszerzés. Az online kommunikáció és média veszélyei körében remélhetően tudatosabban járunk majd el, többet teszünk adataink és személyes kapcsolataink, jogaink és méltányos érdekeink megfelelő védelméért.