Ez nem játék – Copyright és YouTuberek

Published: 9 October 2014

Mindannyiunknak ismerősek lehetnek a YouTube „szerzői jogok miatt eltávolítva” jellegű üzenetei kedvenc videóinknál. Ami azonban a hétköznapi felhasználónak csak apró kellemetlenség, másoknak a megélhetését veszélyeztetheti.

Ez nem játék – Copyright és YouTuberek (ill)

Az utóbbi időkben nagy teret hódítottak a YouTube-ra feltöltött olyan videók, melyek számítógépes játékokat mutatnak be. Sorra jelennek meg a kritikák, játékmenetet vagy különböző stratégiákat bemutató videók, esetleg a játékot illusztrációnak használó, egyéb témákra koncentráló anyagok. Bizonyos „YouTube személyiségek” megélhetése függ e tevékenységtől – a sikeresebbek videóikra tett reklámokból szereznek bevételt, más platformon biztosított élő közvetítéseiket népszerűsítik, és gyakorta (legalábbis részben) rajongóik adományaiból tartják fenn magukat.

A számítógépes játékokat készítő cégek egyre inkább felismerik az ebben rejlő pozitív hatásokat. A bemutató videók mintegy ingyen reklámként funkcionálnak, s sok esetben maguk a cégek küldenek ingyenes példányokat a népszerű YouTubereknek, hogy azok foglalkozzanak játékaikkal. A legtöbb játékgyártónak már van valamiféle írásban rögzített álláspontja arról, hogy engedélyezi-e játékainak ilyen célú felhasználását. A játékokban lévő (vagy azokon kívül hangulati aláfestésnek használt) zenék azonban gondot okozhatnak. Sok játékkészítő cég úgy állapodik meg az alkalmazott zenék gyártóival, hogy a felhasználási engedély (licensz) csak a játékra magára érvényes, annak tovább-közvetítésére nem.

Problémákkal terhelt tehát ez a terület. A YouTube a copyright alatt lévő tartalmak szűrésére az Audible Magic automatikus tartalomfelismerő rendszerét alkalmazza, mely random mintákat vesz videókból, és összeveti azokat az adatbázisában található, szerzői jogok által védett anyagokkal. A problémát a gyakori téves azonosításokon túl az okozza, hogy meglehetősen sok hanganyag olyan cégek által van regisztrálva, melyeknek csupán azokhoz marginális köze van, esetenként pedig egyáltalán nincs. A találatok nyomán az előálló jogtulajdonos saját reklámjait rakhatja a videóra, magához ragadva a bevételt, de akár el is távolíttathatja a videót.

A YouTube alapvetően a DMCA (Digital Millenium Copyright Act) adatvédelmi törvény szerint jár el, ám egyes cégekkel olyan egyedi megállapodásokat kötött, melyek önkényesen megkerülhetik a törvény „fair use” (méltányos használat) kitételét. E kitétel a szerzői jog által védett tartalmak bizonyos mértékű és minőségű felhasználását lehetővé teszi, mérlegelve többek között a felhasznált anyag célját és potenciális hatását a tulajdonosi bevételre. Ennek megkerülésével azonban mérlegelés nélkül eltávolításra kerülhet minden olyan anyag, mely tartalmaz jogvédett tartalmat is.

További probléma, hogy a YouTube a „bűnös, amíg nem bizonyítja, hogy ártatlan” elvet alkalmazva először távolít el videókat vagy azok részeit, s csak azután van lehetőség a fellebbezésre. Mivel a panaszok átfutási ideje gyakran igen hosszú, ez komoly kiesést okozhat egyes videók nézettségében, s így a belőlük származó esetleges bevételben is. A visszaélések mellett pedig komolyan sérülhet maga a szólásszabadság is, gátolva vagy akár teljes mértékben elhallgattatva bizonyos tartalmakat és véleményeket.