Politikai tisztogatás az osztrák médiában?

Published: 21 September 2018

Két egyidejűleg bekövetkező jelentős személyi változás borzolja a kedélyeket az osztrák médiában. A legnagyobb fizetős osztrák napilap, a Kronen Zeitung belpolitikai szerkesztőségének vezetője és a harmadik legmagasabb példányszámban megjelenő fizetős osztrák lap, a Kurier főszerkesztője egyaránt távozik posztjáról.

presse.jpg

A Kronen belpolitikai reszortját elhagyó magyar származású Claus Pándi a jövőben a nagypéldányszámú Kronen salzburgi mutációjának szerkesztőségét irányítja. Helmut Brandstätter pedig ezentúl már csak mint a Kurier kiadója fog szerepelni. Az új főszerkesztő Martina Salomon lesz, aki írásaiban gyakran dicséri a Sebastian Kurz vezette osztrák koalíciós kormány tevékenységét.

A két posztjáról távozó újságíróban közös, hogy mindketten rendszeresen kritizálták az osztrák néppárti és szabadságpárti kormánykoalíciót. Míg Pándi támadásai mérsékeltebbek voltak, addig Brandstätter a hevesebb kirohanásoktól sem riadt vissza. Új pozícióikban mindenesetre aligha lesz lehetőségük, hogy a belpolitikai eseményeket kommentálják.

Az ügy hátterének megértéséhez hozzájárulhat az a tény, hogy mindkét lap annak a Mediaprint konszernnek a része, amely az osztrák sajtópiac mintegy harmadát birtokolja. Mindkét lapban kb. 50%-kal részesedik a német Funke-csoport. A Kurier esetében a másik 50%-ot a Raiffeisen Bank tartja a kezében. A pénzintézet vezetői pedig politikailag a kancellár pártjához húznak. Találgatásokra adhat az is okot, hogy a két személyi változást szinte egyidejűleg hozták nyilvánosságra. Ausztriában most sokan azt kérdezik, vajon véletlen egybeesésről vagy politikai sakkhúzásról van-e szó. A második legnagyobb napilap, a Kleine Zeitung szerint a Szociáldemokraták körében igencsak népszerű Pándi elmozdítása felér egy „közepes földrengéssel” a Krone háza táján, amely online szerkesztőségének vezetője amúgy is az Osztrák Szabadságpárttal szimpatizál. (Pándi második felesége Wener Faymann szociáldemokrata kancellár sajtószóvivője volt. Ismeretségük azonban régebbre nyúlik vissza.) A közösségi médiában sok újságíró „jobbra át”-ot lát az események mögött, és úgy fogalmaz, hogy Pándit és Brandstättert „eltávolították”.

Ha ez az igazság, akkor a kormánytábor igazán pókerarccal tudja lebonyolítani húzásait, hiszen egyelőre semmilyen örömujjongás nem hallatszik köreiből. A jövőben azonban a vele szemben ez idáig barátságtalan Kurierral minden bizonnyal könnyebben szót tud érteni.

Kevesebb feltűnést keltett egy harmadik személyi változás az osztrák média világában. Wolfgang Sablatnig, az Osztrák Alkotmánybíróság sajtószóvivője visszatért a Tiroler Tageszeitung belpolitikai szerkesztőségének élére, mert állítólag „elvonási tünetek” mutatkoztak nála.

Paál Vince